DESPRE NOI

DESPRE NOI - Nume

Anghel Saligny - pioner al ingineriei româneşti

 

Ştiam că va tine!” – Anghel Saligny septembrie 1895

 

        Anghel Saligny a fost un cunoscut inginer constructor, înaintaş mondial al ştiinţei de construcţii metalice şi din beton armat, realizator de multiple invenţii şi soluţii unice în proiectarea şi construirea podurilor şi a construcţiilor industriale. A fost fondator al cheiurilor portuare şi a docurilor, precum şi a silozurilor de grâu, prin folosirea prefabricatelor de beton, acestea fiind premiere mondiale.

        Anghel Saligny provine dintr-o familie de origine franceză din Alsacia, stabilită în Focşani la mijlocul secolului al XIX-lea. A fost pasionat de mic copil de astronomie. A urmat cursurile Universităţii din Berlin, dar a ajuns la Şcoala Tehnică Superioară din Charlottenburg. În 1875 a revenit în ţară. După absolvire, s-a angajat într-un proiect alături de inginerul Gheorghe Duca, privind construirea căii ferate dintre Ploieşti şi Predeal.

        A devenit proiectantul căii ferate dintre localităţile Adjud şi Târgu Ocna. În 1883-1884 a fost numit şeful Serviciului pentru Construcţii de poduri de fier si şeful Serviciului de Docuri.

        Astfel, a realizat una dintre primele sale invenţii inginereşti cu ocazia construirii docurilor şi antrepozitelor de la Galaţi şi Brăila, folosind pentru prima oară în lume betonul armat pentru construcţia unor silozuri. Fundaţia acestora a fost realizată pe straturi de fascine (legături de ramuri subţiri strânse cu sârme şi umplute cu pietre şi pământ pentru întărirea terasamentelor); a adoptat soluţii originale şi pentru realizarea bazinelor de legătură cu Dunărea.

        A reuşit să simplifice construirea silozurilor, prin utilizarea unor plăci prefabricate, care au fost apoi montate prin sudura barelor metalice şi un sistem mecanic de montaj. La finalul procesului de producţie, un siloz din beton armat conceput de Saligny avea o dimensiune la baza de 30×120 metri, o înălţime de peste 18 metri. Într-un asemenea siloz se putea depozita o cantitate de peste 25.000 de tone de cereale.

        În 18 noiembrie 1887 a devenit şeful unui nou proiect pentru o cale ferată care sa unească localităţile Feteşti şi Cernavoda. Lucrările au început oficial la data de 9 octombrie 1890, atunci când piatra de temelia a fost pusă în prezenţa regelui Carol I.

        Inaugurarea oficială a avut loc în 26 septembrie 1895, iar la eveniment au asistat atât regele Carol I, cât şi numeroase alte oficialităţi. Cel mai important moment al zilei a fost testarea rezistentei podului cu un convoi de 15 locomotive grele. Pentru a demonstra calitatea construcţiei sale, inginerul Anghel Saligny s-a urcat cu alţi muncitori de rând într-o şalupa pe care a ancorat-o chiar sub pod, girând cu propria viaţă calitatea podului. Convoiul de locomotive a trecut cu bine pe celălalt mal al Dunării. Reacţia lui a fost memorabilă, exprimată în trei cuvinte simple: „Ştiam că va ţine!”

        Numele oficial al construcţiei a fost Podul Carol I, cu o lungime de 4087.95 metri, dintre care 1662 metri pe deasupra Dunării. Podul se ridică la o înălţime de 30 de metri deasupra nivelului apei, fiind la vremea respectivă, cel mai lung pod din Europa şi al treilea ca lungime din întreaga lume.

        Anghel Saligny este cunoscut ca unul dintre cei mai importanţi ingineri, din perspectiva numeroaselor sale invenţii care au condus la revoluţionarea construcţiilor pe plan mondial.

 

Material selectat de prof. Mihai Toderaşcu 

Cu noi descoperiţi bucuria reuşitei !

ÎNCEPEŢI CU NOI